Jaká je změna poplatků za Českou televizi a Český rozhlas. Kdo, kdy a kolik nově platí?

Jaká je změna poplatků za Českou televizi a Český rozhlas. Kdo, kdy a kolik nově platí?

Od 1. května 2025 vešla v platnost novela zákona, která přináší největší změny v systému rozhlasových a televizních poplatků za poslední dvě dekády. Týká se nejen výše poplatků, ale také rozšiřuje okruh osob a subjektů, kteří mají nově povinnost tyto poplatky hradit.

Kolik se nově platí?

Nová výše měsíčních poplatků je stanovena následovně:

  • Televizní poplatek: 150 Kč.
  • Rozhlasový poplatek: 55 Kč.

Jde o první zvýšení u České televize od roku 2008 a u Českého rozhlasu od roku 2005. Součástí zákona je i automatická valorizace, jakmile inflace od posledního navýšení překročí 6 %, zvýší se poplatky automaticky o dalších 6 %.

Kdo je povinen poplatky hradit?

Změny se týkají nejen domácností, ale nově i podnikatelských subjektů. Rozšířila se také definice zařízení, která se považují za televizní nebo rozhlasový přijímač. Mezi tato zařízení nyní patří například:

  • televize, rádia,
  • notebooky, mobilní telefony, tablety a počítače připojené k internetu.

Za domácnost platí poplatek pouze jeden člen, a to i v případě, že má domácnost více přijímačů.

Kdo je od poplatků osvobozen?

Osvobození platí například pro:

  • držitele průkazu ZTP/P (s výjimkou musí souhlasit celá domácnost),
  • osoby s úplnou slepotou nebo hluchotou,
  • obyvatele domovů bez vlastního přijímače,
  • osoby žijící ve společné domácnosti s poplatníkem,
  • osoby s velmi nízkým příjmem (do 2,15násobku životního minima),
  • cizince bez povolení k pobytu.

Podnikatelé a firmy

Nejvýraznější novinkou je zavedení povinnosti platit poplatky pro firmy podle počtu zaměstnanců. Subjekty do 24 zaměstnanců jsou od placení osvobozeny. U větších firem se výše poplatků násobí, například společnost se 100 zaměstnanci platí ročně 49 200 Kč.

Kromě toho musí být poplatek uhrazen také za každý pronajatý vůz vybavený přijímačem.

Výjimku z podnikatelských poplatků mají například:

  • registrované spolky,
  • školy zapsané ve školském rejstříku,
  • zaměstnavatelé s více než 50 % zaměstnanců se zdravotním postižením,
  • subjekty držící vysílací licenci nebo působící jako veřejnoprávní instituce.

Jak se platí?

Poplatky lze hradit:

  • trvalým příkazem,
  • kartou (včetně Apple Pay, Google Pay),
  • přes SIPO,
  • expresním převodem,
  • QR kódem (přes bránu Pays).

Frekvenci plateb je možné nastavit měsíčně, čtvrtletně, pololetně nebo ročně. Přihlášení k platbě musí proběhnout do 15 dnů od vzniku povinnosti. Přesný výklad pojmu „přijímač“ a další detaily jsou uvedeny na oficiálních stránkách České televize a Českého rozhlasu.

Co změny znamenají?

Podle odhadů by se počet poplatníků mohl zvýšit o více než půl milionu. Výnosy České televize by se tak mohly navýšit o zhruba 860 milionů korun ročně, v případě Českého rozhlasu o dalších 230 milionů. Pro veřejnoprávní média to znamená větší finanční stabilitu, pro domácnosti a firmy pak povinnost věnovat zvýšenou pozornost legislativě a svým závazkům.

Pro aktuální a ověřené informace doporučujeme sledovat oficiální zdroje:

Picture of Livemarketing.cz

Livemarketing.cz

Jsme jeden z největších poskytovatelů reklamy v českých rádiích. Našim klientům se snažíme vždy maximálně pomoci. Rádi bychom rozšířili obecné povědomí o rádiové reklamě a pomohli Vám v této oblasti.

Kategorie

Nastavení cookies

Soubory cookie používáme k zajištění základních funkcí webu a ke zlepšení vašeho uživatelského zážitku. Souhlas pro každou kategorii můžete kdykoliv změnit.

Nezbytně nutné soubory cookies

Tyto soubory cookie jsou nezbytné pro správné fungování našich webových stránek. Bez těchto souborů cookie by webové stránky nefungovaly správně.

Bezpečnostní cookies

Bezpečnostní soubory cookie umožňují ukládání informací souvisejících se zabezpečením, např. ověřování, ochrana před podvody a další prostředky na ochranu uživatele.

Personalizační cookies

Personalizační soubory cookie mohou používat soubory cookie třetích stran, které jim pomáhají přizpůsobit obsah a umožňují sledovat uživatele na různých webových stránkách a zařízeních.

Reklamní cookies

Reklamní cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám mohli zobrazit vhodné obsahy nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. Díky tomu můžeme vytvářet profily založené na Vašich zájmech, tak zvané pseudonymizované profily. Na základě těchto informací není zpravidla možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas, nebudete příjemcem obsahů a reklam přizpůsobených Vašim zájmům.

Děkujeme za pomoc

Soubory cookies nám pomáhají řídit obsah stránky a reklamy tak, aby vyhovovaly vašim představám. Svou volbu můžete kdykoliv změnit kliknutím na nastavení soukromí v patičce webu.

Nebo
Více informací

Máte-li jakékoli dotazy týkající se používání souborů cookies a vašich voleb, kontaktujte nás prosím.

Nastavení soukromí

Soubory cookies nám pomáhají řídit obsah stránky a reklamy tak, aby vyhovovaly vašim představám. Svou volbu můžete kdykoliv změnit kliknutím na nastavení soukromí v patičce webu.