Někdy se setkáváme s názory klientů, kteří na základě špatných zkušeností, reklamu v rádiu odmítají, protože mají pocit, že rádio v dnešní době už nikoho nezajímá. Proč si to myslí? Tuto otázku a mnoho dalších jsme položili našim klientům, abychom zjistili, kde je zakopaný pes. Nakonec jsme došli k závěru, že chyba je buď ve špatné volbě rozhlasové stanice (k této problematice jsme sepsali článek Jak zvolit nejlepší rádiovou stanici) anebo samotný reklamní spot. Proto jsme se rozhodli sepsat tento článek a objasnit Vám všechny aspekty, které je dobré znát před tím, než s výrobou reklamního spotu začnete.
Kdo je posluchačem reklamního spotu
Ať už chcete vyrobit automobil, telefon nebo reklamní spot, vždy musíte cílit na určitou skupinu zákazníků s ohledem na pohlaví, věk či zájmy. Můžete si myslet, že Váš produkt je pro všechny, ale reklama určitě neosloví všechny cílové skupiny stejně. Ženy osloví více emoce, než informace apod. Proto je dobré myslet na své obecenstvo a dobře specifikovat cílovou skupinu posluchačů, kterou chcete oslovit. Před tím, než přejdete k tvorbě reklamního spotu, je nejdůležitějším úkolem specifikovat Vaše posluchače.
Hlavní myšlenka a propracovaný scénář
Kromě samotné znalosti posluchače je také důležité posluchače zaujmout. Rozhodnout se, zda budete cílit na emoce či informace a zařídit, aby se člověk do samotného sdělení zaposlouchal. Je důležité připravit kvalitní scénář a promyslet, zda je pro nahrávku vhodný monolog, dialog, hraná scénka či píseň. Pokud cílíte na emoce posluchačů, je dobré budovat pozitivní asociaci se značkou. Na druhou stranu i negativní emoce je emoce, kterou si posluchač zapamatuje, určitě si vybavíte zeleného mužíka. Samotné sdělení by emoce neměly přebít, ale pouze doplnit informace o produktu či službě. Pokud budete pracovat s informacemi, je důležité se zaměřit na ty podstatné, které posluchače zaujmou. Důležitou a zajímavou informací pro posluchače může být i cena. Nezapomeňte ale na to, že informací by nemělo být příliš, aby člověk při poslechu nezapomněl i název produktu. Šetřete také i se superlativy, jejich nadužívání může snížit důvěryhodnost reklamního spotu. Rozhodně nenapodobujte jiné reklamní spoty, mohlo by dojít k záměně produktů.
Zpracování rozhlasového spotu
Pokud už máte všechny informace, které je potřeba znát, můžeme přejít do finále. Nyní je ten správný čas vytvořit samotnou reklamu. Určitě Vám doporučíme využít profesionální služby, které v domácím prostředí jen tak nenahradíte, jedná se především o režiséra a herce, kteří dodají audio stopě hlas. I herce je dobré volit s ohledem na konkrétní posluchače.
Nyní už víte, jak vytvořit úspěšný rádiový spot. Pokud Vás napadnou ještě nějaké otázky, nebo si nebudete vědět rady, neváhejte se na nás obrátit a my Vám s tvorbou reklamy v rádiu rádi pomůžeme.